Pengaruh Pendekatan Open-Ended Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MA Darul Ulum Waru

 Abstract views: 547

Authors

  • Vicka Nur Rizky Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Hanim Faizah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v10i2.2508

Keywords:

Approach, Open-Ended, Study Results, Quantitative, True Experimental Design, Posttest-only control group design, Simple Random Sampling

Abstract

This research has the background that there are still many students are still lacking in understanding mathematical concepts in students and its effect on student learning outcomes Class XI MA Darul Ulum. Therefore, it requires an approach that can improve learning outcomes, one of which is the approach Open-ended.The purpose is to determine the effect of the open-ended approach to the learning outcomes of students in grade XI MA Darul Ulum Waru.This research is a quantitative type of research True Experimental design and research design posttest control group design. The sampling technique using simple random sampling technique and obtained samples of the class XI IPA 1 as an experimental class and class XI IPA 2 as the control class with the population of all students in grade XI MA Darul Ulum Waru. The data collection technique using the test, observation methods and techniques of data analysis using t-test. From the analysis of the data obtained 2,35and  1,99 then = 2.35 > 1.99 and the average value of the experimental class is higher than the control class, it can be concluded that there is the effect of the open-ended approach to the learning outcomes of students in grade XI MA Darul Ulum Waru.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

D. Novitasari. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA INTERAKTIF TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18.

Dimyati; Mujiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hanafy , M. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran . Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5.

H. Suhendri. (2011). Pengaruh Kecerdasan Matematis-Logis dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. FORMATIF : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v1i1.61.

Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kurniati, R., & Astuti , M. (2016). Penerapan Strategi Pembelajaran Open-Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Palembang. Jurnal Ilmiah PGMI. Vol.2 No 1.

Lutvaidah, U. (2016). Pengaruh Metode dan Pendekatan Pembelajaran terhadap Penguasaan Konsep Matematika. FORMATIF: Jurnal Pendidikan MIPA. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v5i3.653.

M. Al-Absi. (2012). The Effect of Open-Ended Tasks-as an assessment tool-on fourth Graders’Mathematics Achievment, and Assessing Student Perspectives about it.

Mursidik, E., Syamsiyah, N., & H. Rudianto. (2015). Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Memecahkan Masalah Matematika Open-Ended Ditinjau Dari Kemampuan Matematika pada Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA : Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i1.69.

Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA. Vol 8, No 1.

Rahmawati, N. K., & Kusuma, A. P. (2019). Hubungan Pemahaman Konsep Aritmatika Sosial Dengan Hasil Belajar IPS Materi PPH. Buana Matematika: Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika. doi:https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v9i1:.1976

Schunk, D. H. (2012). Teori-teori pembelajaran: Perspektif Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Siagian, R. (2012). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar terhadap prestasi belajar matematika. FORMATIF : Jurnal Pendidikan MIPA. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i2.93.

Siregar, M., Hartanto, & Dharmayana, I. W. (2019). PENGARUH PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN DESAIN DIDAKTIK TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DAN HAMBATAN BELAJAR SISWA MENENGAH PERTAMA. Jurnal Pendidikan Eksata. 3(6).

Thobroni, M. (2015). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta : Ae-Ruuz Media.

Published

26-12-2020

How to Cite

Vicka Nur Rizky, & Hanim Faizah. (2020). Pengaruh Pendekatan Open-Ended Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MA Darul Ulum Waru . Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(2), 147–156. https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v10i2.2508

Issue

Section

Artikel