Persepsi Guru Matematika dalam Penggunaan Media Manipulatif Materi Perbandingan pada Karakter Siswa

 Abstract views: 124

Authors

  • Imron Fauzi Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Frisa Dewi Mardarani Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Agustian Anggraeni Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Muhammad Usamah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Karmila Utami Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v12i1.5465

Keywords:

Persepsi, bahan ajar, munipulatif materi perbandingan

Abstract

In the learning process, the teacher has an obligation to be able to share attention and supervision to students, especially in using manipulative materials. Giving more supervision by the teacher in the use of manipulative materials is very necessary. In this study, has the aim of knowing the perception of mathematics teachers in the use of manipulative mathematics teaching materials with comperative material on students to improve character. Any research that uses descriptive qualitative methods from the perception through mathematics teachers which produces research data with a very good response. Research results by showing that  perception by mathematics teachers in the use of manipulative mathematics teaching materials for comparison materials resulted that use through manipulative teaching materials was very effective if used on comparative materials for students to improve their character. It is indicated by the perception achieved by the teacher towards the students. So that learning using manipulative materials needs to be considered by educators to be more focused so that learning runs more optimally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifudin, Iman Syahid. (2015). Peranan Guru Terhadap Pendidikan Karakter Siswa Di Kelas V SDN 1 Siluman. Pendidikan : 175-186.

Apriyani,R., et al. (2017). Pengembangan Baha Ajar Perbandingan Senilai Berbasis Konteks Pertanian. Jurnal Pendidikan 1(1): 38-49.

Arkani, Hari. (2017). Pembentukan Kepribadian Oleh Guru Melalui Pendidikan Karakter Di SMA Puspita Kabupaten Banyuasin. Prosiding Seminar Nasional 20 Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang. 83-91.

Annizar, A. M., et al. (2021). Pengembangan LKS Trigonometri Berbasis Etnomatematika Pada Masjid Cheng-Ho Di Kabupaten Jember. Buana Matematika: Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika. 11(1): 69-88.

Fauzi, Imron. (2018). Etika Profesi Keguruan. IAIN Jember press. http://digilib.iain-jember.ac.id/id/eprint/1206

Herdianti, Ade., and I Wayan Dharmayana. (2017). Penggunaan Media Manipulatif Untuk Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran Matematika (PTK Di Kelas IV A SD Negeri 1 Kota Bengkulu). Jurnal Triadik 16 No 2(2): 35–43.

Idatul, Fitri. (2021). Penggunaan Metode Tangga Dengan Media Konkrit Dalam Meningkatkan Motivasi, Hasil Belajar Matematika Di SD Muhammadiyah 01 Depok. Pendidikan: 13–15.

Istiandaru, A, and V Istihapsari. (2017). Persepsi Mahasiswa Calon Guru Matematika Terhadap Penggunaan Alat Peraga Manipulatif. Inspiramatika 3: 98–105. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/Inspiramatika/article/view/416.

Purwanti, J. I. S. (2016). Penanaman Nilai-nilai Karakter Melalui Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan. 284-292.

Kurnianingtyas, L. Y., et al. (2012). Implementasi Strategi Pembelajaran Kooperatif Teknik Jigsaw Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Akutansi Pada Siswa Kelas X Akutansi 3 SMK Negeri 7 Yogyakarta Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia X(1): 66-77.

Ma'rufi. (2012). Persepsi Guru Matematika Terhadap Karakter Siswa ( Ditinjau Dari Masa Kerja Guru Sman Se-Kota Palopo ). Jurnal Dinamika 03(1): 40–52.

Nilamsari, N. (2014). Menanamkan Studi Dokumen Dalam Penelitian Kualitatif. Wacana XIII(2): 177-181.

Oktavianingtyas, Ervin. (2015). Media Untuk Mengefektifkan Pembelajaran Operasi Hitung Dasar Matematika Siswa Jenjang Pendidikan Dasar. Pancaran Pendidikan 4(4): 207–18.

Mahmudah, Rifatul., et al. (2018). Penggunaan Bahan Manipulatif Untk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika (JKPM) 2(1): 39-45.

Nahdi, Dede Salim. (2017). Membentuk Karakter Siswa Dengan Menanamkan Nilai-nilai Matematika. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran 2(1) : 1-7.

Rahayu, Retno Suci. (2015). Persepsi Guru Matematika SMA Negeri 1 Wates Terhadap Penerapan Kurikulum 2013 dan Pengaruhnya Ditinjau Dari Karakter Siswa Pada Pelajaran Matematika. Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri : 1-6.

Rosyid, Isnan. (2014). Peningkatan Kedisiplinan Belajar Matematika Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Group Investigation. Naskah Publikasi Universitas Muhammadiyah Surakarta : 1-13.

Sariningtyas, N. (2019). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV B SDN 01 Pandean Kota Madiun. Jurnal Edukasi Gemilang (JEG) 4(1): 40–47. https://ejurnalkotamadiun.org/index.php/JEG/article/view/248.

Sugiarti, Rini Endah. 2013. Penggunaan Media Benda Manipulatif Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Topik Operasi Hitung Bilangan. Pedagogik I(2): 41–50.

Suryawan, I Putu Pasek et al. 2021. Aktivasi Media Pembelajaran Matematika Manipulatif Konkrit Di Sd Gugus V Kecamatan Kintamani-Bangli. Jurnal Widya Laksana 10(1): 100.

Sutisna, Deni, Dyah Indraswati, and Muhammad Sobri. 2019. Keteladanan Guru Sebagai Sarana Penerapan Pendidikan Karakter Siswa. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia) 4(2): 29.

Stephens, Max and Xu Wang. 2008. Investigating Some Junctures in Relational Thinking: A Study of Year 6 and Year 7 Students From Australia and China. Journal of Mathematics Education, Vol.1, No. 1, h. 33-35.

Yunus, Rusli. 2020. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Metode Pembelajaran Jigsaw Di Kelas Vi Sdn 06 Indralaya Utara. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi 13(1): 16–26.

Wahyuni. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Manipulatif Pada Pembelajaran Berbasis MasalahTerhadap Kemampuan Perfikir Rasional Siswa. 13-39.

https://forms.gle/uhfYS2GXgx4YNGYE9

{Bibliography

Downloads

Published

2022-06-26

How to Cite

Imron Fauzi, Frisa Dewi Mardarani, Agustian Anggraeni, Muhammad Usamah, & Karmila Utami. (2022). Persepsi Guru Matematika dalam Penggunaan Media Manipulatif Materi Perbandingan pada Karakter Siswa. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 37–60. https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v12i1.5465

Issue

Section

Artikel