EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN DENGAN MEDIA BAHAN ALAM TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF ANAK DI TK CGK SUMARORONG

EFFECTIVITIVENESS OF LEARNING MODELS WITH NATURALS MEDIA ON THE CREATIVE THINGKING ABILITY OF CHILDREN

 Abstract views: 77

Authors

  • Novitayanti Universitas Negeri Makassar
  • Parwoto Universitas Negeri Makassar
  • Herlina Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol6.no1.a6074

Keywords:

creative thingking, Naturals media

Abstract

This study aims to determine whether learning with natural media is effective in improving children's creative thinking skills in CGK Sumarorong Kindergarten. The research approach used is a quantitative approach with a Quasi-Experimental Design type of research. The population in this study was group B aged 5-6 years. The sample in this study was 7 children. The data collection technique used is descriptive statistical analysis and non-parametric statistical analysis. Based on the results of the study, it was concluded that the creative thinking ability of children before being treated in the form of learning with natural materials media and after being given treatment, was included in the category of developing according to expectations for the experimental group. While the control group is in the category of starting to develop. So that the effectiveness of the learning model with natural media on the creative thinking ability of children in CGK Sumarorong Kindergarten.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, A., & Insani, A. (2021). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(02), 46-54.

Anshori Muslich, S. I. (2009). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Edisi 1 - Muslich Anshori, Sri Iswati - Google Buku (pertama). Airlangga University.

Asmawati, Luluk. 2014. Pedoman Pembelajaran Permainan Berhitung Permulaan di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Direktorat Pembinaan Taman Kanak-Kanak dan Sekolah Dasar.

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19-32.

Ayu Sundhari. 2019. Upaya meningkatkan kreativitas anak melalui pemanfaatan pelepah pisang di tk syawal kecamatan medan Helvetia. Medan: skripsi

Djalal, F. (2017). Optimalisasi pembelajaran melalui pendekatan, strategi, dan model pembelajaran. Sabilarrasyad: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 2(1).

Efendi jusrin. 2020. Pendidikan anak usia dini (PAUD) konsep dan Pengembangan. Depok: Rajawali pers

Fadlillah. 2017. Buku ajar bermain & permainan. Jakarta: kencana

Hamalik, Oemar. 2001. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Herman, H., Rusmayadi, R., & Herlina, H. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Di Taman Kanak-Kanak. In Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat.

Ika aulia .2021. peningkatan kreativitas anak melalui kegiatan mengecap menggunakan media bahan alam di tk islam al as’ad. Makassar : skripsi

Kasmad, Pratomo, dkk. 2012. Model-Model Pembelajaran Berbasis PAIKEM. Tangerang: Pustaka Mandiri

Khadijah. 2016. Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Bintang.

Kustandi, Cecep dan Bambang, Sutjipto. 2011. Media Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kusumastuti, A. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif - Adhi Kusumastuti, Ph.D., Ahmad Mustamil Khoiron, M.Pd., Taofan Ali Achmadi, M.Pd, Deepublish - Google Buku (pertama). CV BUDI UTAMA.

Marliani, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP). Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1).

Matthew L. Maciejewski (2020) Quasi-experimental design, Biostatistics &Epidemiology, 4:1, 38-47, DOI: 10.1080/24709360.2018.1477468

Miarso, Yusufhadi. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta; Kencana, 2004

Moustakas, C. E., & Smillie, D. (1957). The significance of individual creativity for psychotherapy. Journal of Individual Psychology, 13(2), 159.

Munandar, Utami. 2012. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta

Munandar, Utami. 2014. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: PT Rineka Cipta

Munar, A., Hibana, H., & Surahman, S. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Sentra Bahan Alam untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(2), 1-9.

Musbikin, Imam (2010). Buku Pintar Paud.Yogyakarta: Laksana.

Ngalimun, dkk. (2013). Perkembangan dan Pengembangan Kreativitas.Yogyakarta: Aswaja Pressindo

Noor, J. (2016). Metode Penelitian (Ed.I). Prenada Group.

Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 4(1), 49-54.

Sani. 2014. Pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara

Sardiman, A.M. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: Rajawali

Sari, R., Ali, M., & Yuniarni, D. (2013). Analisis Pemanfaatan Bahan Alam Sebagai Media Pembelajaran Meningkatkan Kreativitas Anak Tk Islamiyah Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(10).

Sari, R. P. (2019). Kreativitas Bermain Anak Usia Dini. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(01), 10-23.

Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (edisi 1). Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D) (Ctkn Ke-19). Cv. Alfabeta.

Susanto.2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Yeni Racmawati, Euis Kurniati. 2010. Strategi Pengembangan Bahasa Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Kencana Premada Media Group

Zubaedi. 2017. Strategi Taktis Pendidikan Karakter. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Downloads

Published

2024-06-30