MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS MENGGUNAKAN MEDIA LOOSE PART DI PAUD AL-BAROKAH PADA KELOMPOK B
IMPROVING FINE MOTOR ABILITY USING MEDIA LOOSE PART IN GROUP B OF AL-BAROKAH PAUD

DOI:
https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol5.no1.a6623
Keywords:
Fine Motor, Loose Part Media, Early ChildhoodAbstract
Early childhood education is education that is organized to encourage the overall growth and development of children. In early childhood, several aspects of development need to be stimulated, one of which is fine motor development in children. Fine motor skills in children are physical skills that involve fine muscles such as fingers that are arranged and coordinated between the eyes and hands. The purpose of this study was to find out and obtain information about activities to improve fine motor skills in group B children at PAUD Al Barokah using loose part media. This research was conducted as part of classroom action research. The object of the study was the 15 children of Al-Barokah PAUD, consisting of 5 girls and 10 boys. The classroom action research method uses the Kemmis and Taggaret models which consist of two cycles. There are four stages in each cycle, namely: 1) planning, 2) action, 3) observation, and 4) reflection.
Downloads
References
Aisyah, Tuti dkk. 2022. Pembelajaran Problem Based Learning dengan Berprakarya Menggunakan Media Loose Part pada Anak Usia Dini Kelompok B. Jurnal Incrementapedia Vol.4 No.2 https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol4.no2.a6563
Andriyani & Indhra Moonthana Feerlie. 2022. “Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Dengan menggunakan Media Loose Part Pada Anak Kelompok B TK Tunas Inti Dusun Tebo Jaya Kecamatan Limbur Lubuk Mengkuang Kabupaten Bungo” dalam JURNAL ALAYYA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. Volume 2, Nomor 1, Februari 2022 e-ISSN: 2829-1786. Kabupaten Bungo: Institut Agama Islam Yasni Bungo
Hamdan, Alfina Indi. 2022. “Penggunaan Media Loose Part Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di KB Cikal Cendekia Islamic Fullday School Cileungsi Kab. Bogor” 2022-112.78.185.236. Kab. Bogor: Fakultas Tarbiyah Institut Ilmu Al-Qur’an (IIQ) Jakarta 2022
Farida, Azky. 2020. “Penggunaan Media Loose Part Untuk Mengembangkan Kreativita Anak Usia Dini Di Paud Al-Musfiroh Gunungsindur Jawa Barat” dalam A Farida-repository.uinjkt.ac.id. Gunungsindur: Fakultas Ilu Tarbiyah Dan Keguruan 2020.
Nayren, J. (2022). Hubungan antara kegiatan prakarya dalam menggunakan media Loose Part dengan perkembangan kreativitas anak usia dini: Penelitian di Kelompok B RA As-Syafi’iyah kabupaten Subang (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
Khoiriyah, T., Pusari, R. W., & Rakhmawati, E. (2022). Upaya Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menganyam Menggunakan Media Loose part Pada Kelompok B RA Prampelan Kecamatan Sayung Kabupaten Demak. Paudia, 11(1), 459-465.
Nurfadilah, N., Nurmalina, N., & Amalia, R. (2020). Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase Dengan Bahan Loose Part Pada Anak Usia 4-6 Tahun di Bangkinang Kota. Journal on Teacher Education, 2(1), 224-230.
Farida, Azky. 2020. “Penggunaan Media Loose Part Untuk Mengembangkan Kreativita Anak Usia Dini Di Paud Al-Musfiroh Gunungsindur Jawa Barat” dalam A Farida-repository.uinjkt.ac.id. Gunungsindur: Fakultas Ilu Tarbiyah Dan Keguruan 2020
Priyanti, N. Y., Astria, A., Maemunah, M., Apriani, D., & Sandina, S. (2021). Loose Part Media Menarik dalam Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. KANGMAS: Karya Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 2(3), 254-259.
Safitri, U., Aisyah, A., Affrida, EN. 2022. Pengaruh Media Kintar Terhadap Kemampuan Keaksaraan Awal Anak Usia 5-6 Tahun di TK Tunas Remaja Surabaya. Jurnal Incrementapedia. Vol.4 No.2 https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol4.no2.a6635
Sholiha, Ibna Ina, dkk. 2022. Meningkatkan Kemampuan Anak Usia Dini Melalui Media Loose Part. Jurnal Incrementapedia. Vol.4 No.2 https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol4.no2.a6554