MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING PADA SATUAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI

MIND MAPPING LEARNING MODEL IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION UNIT

 Abstract views: 276

Authors

  • FARAH AYU MAULIDINA Universitas Panca Sakti

DOI:

https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol6.no1.a6694

Keywords:

learning model, mind mapping, early childhood education

Abstract

The learning model is a reference that is compiled systematically and used as a guide for conducting learning. Based on the learning that occurs in educational units, the learning model that is frequently used by teachers today tends to activate only one side of the student's left brain, despite the fact that the human brain is divided into two, namely the left brain and the right brain. The mind-mapping learning model is a learning model that can optimize both sides of the human brain. The goal of this article is to provide a high-level overview of the mind mapping learning model, from theory to application. A literature study was used as the research methodology, with studies of journals and books as reference sources. Through this mind mapping, it is hoped that teachers can stimulate children's activeness and critical thinking skills in describing a topic of discussion

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, N., & Aisya, N. (2021). Model pembelajaran berbasis proyek (project based learning) dan penerapannya pada anak usia dini di TKIT Al-Farabi. BUHUTS AL-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 1(2), 181–199. https://doi.org/https://doi.org/10.24952/alathfal.v1i2.3912

Hakim, N., Setiawan, T. A., Septina Carolina, H., Fitriana Dewi, A., Sari, T. M., & Hayati, D. K. (2019). Penerapan student team achievement division (STAD) dipadu mind mapping untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar pada mata kuliah biologi umum. Seminar Nasional Pendidikan Ke-2, 451–456. https://www.academia.edu/download/63314858/Prosiding_Semnas_FKIP_28_September_2019_1-1-20-halaman-463-46820200514-86010-14aypkw.pdf

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. Lembaran RI Tahun 2003 No.20, Sekretariat Negara (2003). https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.1982.tb08455.x

Indriyani, M. P., Nyoman Wirya, I., Parmiti, D. P., Pendidikan, J., & Pendidikan, J. T. (2013). Penerapan metoda mind mapping berbantuan media kartu gambar untuk meningkatkan kemampuan bahasa. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.23887/paud.v1i1.994

Maida. (2016). Implementasi Otak Kanan Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Tafhim Al-’Ilmi: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 8(1). http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/tafhim/article/view/2902

Mariyana, R., & Setiasih, O. (2018). Desain lingkungan belajar untuk mengoptimalkan multiple intelligences anak usia dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 141–152. https://doi.org/10.21009/JPUD.121

Nuraida, D. (2019). Peran guru dalam mengembangkan keterampilan berpikir kritis siswa dalam proses pembelajaran. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 51–60.

Olivia, F. (2013). 5-7 Menit Asyik Mind Mapping Kreatif (1 ed.). PT Elex Media Komputindo.

Olivia, F. (2014). 5-7 Menit Asyik Mind Mapping Pelajaran Sekolah (1 ed.). PT Elex Media Komputindo.

Rohita, R., & Fitria, N. (2020). Pemanfaatan mind mapping untuk meningkatkan kemampuan mengajar guru taman kanak-kanak di desa Cikidang, Sukabumi. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al Azhar Indonesia, 2(2), 57–66. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.36722/jpm.v2i2.382

Suryana, D., & Yuanita, S. K. S. (2022). Efektifitas teknik mind mapping terhadap kemampuan membaca anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2874–2885. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2197

Swadarma, D. (2013). Penerapan Mind Mapping dalam Kurikulum Pembelajaran (I. Hanifah, Ed.). PT Elex Media Komputindo.

Tenriawaru, E. P. (2014). Implementasi mind mapping dalam kegiatan pembelajaran dan pengaruhnya terhadap pendidikan karakter. Prosiding Universitas Cokroaminoto Palopo, 86–91. http://journal.uncp.ac.id/index.php/proceding/article/view/227

Utari, S., Aisyah, A., Affrida, EN. (2022). Pengaruh Media Kintar terhadap Kemampuan Keaksaraan Awal Anak Usia 5-6 Tahun di TK Tunas Remaja Surabaya. Jurnal Incrementapedia. Vol. 4 No.2 DOI https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol4.no2.a6635

Wulandari, A., Yudha, R.P. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Bercerita dan Berbasis Proyek Terhadap Kemampuan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Incrementapedia. Vol.5 No.1 DOI https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol5.no1.a7305

Zahara, R., Khadijah, K., & Lubis, R. (2019). Upaya meningkatkan kemampuan kognitif melalui penerapan metode pembelajaran mind mapping pada anak usia 5-6 tahun di RA Al-Kamal. Raudhah, 07(01), 26–40. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30829/raudhah.v7i1.466

Zulfa, A. A., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2021). (Studi Literatur) Penggunaan model mind map pada pembelajaran geografi di sekolah dasar. SEJ: School Education Journal, 11(4), 361–368. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v11i4.29570

Downloads

Published

2024-01-20