MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL WARNA DASAR PADA ANAK USIA DINI DENGAN GANGGUAN TUNAGRAHITA RINGAN MELALUI PERMAINAN POMBAR

IMPROVING THE ABILITY TO RECOGNIZE BASIC COLORS IN EARLY CHILDREN WITH MILD GRAPHIC DISORDERS THROUGH THE POMBAR GAME

 Abstract views: 202

Authors

  • AINUN MUFIDAH Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • ERVIN NURUL AFFRIDA Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • AHMAD FACHRURRAZI Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol6.no1.a8762

Keywords:

Basic Color Recognition, Mild Disability, Pombar Game

Abstract

This writing aims to introduce basic (primary) colors to early childhood with mild tunagrahita disorder using the game "pombar" (pictorial pom-pom). The method used in knowing about the use of pictorial pom-pom games (pombar) for children with special needs of tunagrahita the author uses the literature review method, data obtained from library research. The benefit of writing this article is to improve the basic color recognition ability of children with tunagrahita. Deaf children themselves have limitations in remembering and lack of concentration. The results of several relevant research examples greatly improved in recognizing basic colors by using simple games.

Keywords: Basic Color Recognition, Mild Disability, Pombar Game

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah Nur. (2021). Hubungan Peran Keluarga Dengan Kemampuan Motorik Kasar Anak Disabilitas Intelektual Di SLB RESKIANI KOTA MAKKASAR: Universitas Hasanuddin. Skripsi

Affrida Ervin Nurul.2023. Pengenalan Huruf Abjad Pada Anak Usia Dini Dengan angguan Tunagrahita Ringan Melalui Pembelajaran Visuomotor. Jurnal Raudhah. Vol 11 No 1.

Amanulla, A. S. R. 2022. Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus: Tuna Grahita, Down Syndrom Dan Autisme. Al-Murtaja: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Vol.1,No.1

Caniago Masitoh, Zulmiyetri. (2019). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Warna Dasar Melalui Bermain Pancing Pada Anak Tunagrahita Ringan. Journal Of Multidicsiplinary Research and Devloment.

Oktasesa Dwi, Damri, Asep. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Warna Dasar Bagi Anak Tunagrahita Ringan X Melalui Permainan Kolase di SLB PERWARI PADANG. Jurnal: Ilmiah Pendidikan Khusus.

Pristian Hadi Putra, dkk. (2021). Pendidikan Islam untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Kajian tentang Konsep, Tanggung Jawab dan Strategi Implementasinya). Fitrah: Journal of Islami Education, Vol. 2,No. 1. Hal. 80-95.

Rahayu Riri. (2014). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Warna Primer Melalui Permainan Lego Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal: Ilmiah Pendidikan Khusus.

Ramadhan ganang Alief. (2019). Media Busy Book Untuk Pengenalan Warna Pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal: Pendidikan Khusus.

Sore Gabriela, Wara, Fenny. 2023. Pemodelan Regresi Data Panel Pada Tingkat Pengangguran Terbuka Di Nusa Tenggara Timur. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian. Vol 5.

Yetri Yunita Handa. (2014). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Warna Melalui Permainan Finger Painting Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal: Ilmiah Pendidikan Khusus.

Downloads

Published

2024-06-30