RAGAM MODEL PEMBELAJARAN YANG MENYENANGKAN UNTUK ANAK USIA DINI
A VARIETY OF FUN LEARNING MODELS FOR EARLY CHILDREN
Abstract views: 74DOI:
https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol6.no1.a8952Keywords:
Learning Model, Fun, Early ChildhoodAbstract
The purpose of this research is to describe a variety of learning models that can be used to increase fun in the learning process for early childhood. Another goal is to strengthen understanding of fun learning models for early childhood. This research method uses a type of library research, namely collecting data or scientific papers that aim at the object of research or literature data collection carried out to solve a problem that basically rests on a critical and in-depth study of relevant library materials. It is important for educators to be able to study and implement learning models that are in accordance with child development. There are many types of learning models that can be applied in PAUD, including center, corner, area and classical learning models. The success of each learning model depends on the role of a teacher who is able to direct, motivate, and create a conducive and enjoyable learning environment.
Downloads
References
Achmadi, Achmadi. 2019. “Model Pembelajaran Sentra Dapat Mengembangkan Sikap Bersosial Untuk Anak Usia Taman Kanak Kanak.” Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 1(02):26–31. doi: 10.36456/incrementapedia.vol1.no02.a2090.
Adawiah, Aulia Robiah, Aflah Andiya, Lea Sartika, and Deri Hendriawan. 2023. “Sistem Pengelolaan Model Pembelajaran Klasikal Dan Model Pembelajaran Kelompok Di TK Mini Pak Kasur.” JIEEC (Journal of Islamic Education for Early Childhood) 5(2):25. doi: 10.30587/jieec.v5i2.5760.
Afrianti, K. (2022). Hubungan Antara Model Pembelajaran dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa di SMAN 7 Cirebon. http://repository.uinfasbengkulu.ac.id/1336/
Agustinawati, N. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa di SMAN 7 Cirebon. Jurnal Pendidikan Sejarah, 3(2), 3.
Anastasia, D. (2022). Strategi Penerapan Pembelajaran Area Dalam. Jurnal Seputar Penelitian Pendidikan Keagamaan, 3(2).
Cahyani, K. (2020). Pengaruh Model Area Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di RA Hidayatullah Kec. Sei Lepan Kabupaten Langkat T.P 2019/2020.
Gustiawati, R., Fahrudin, & Syafei, M. M. (2014). Implementasi Model-Model Pembelajaran Penjas Dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Memilih Dan Mengembangkan Strategi Pembelajaran Penjasorkes. Jurnal Ilmiah Solusi, 1(3), 33–40.
Hajerah, and Syamsuardi. 2019. “Penggunaan Model Pembelajaran Pada Taman Kanak-Kanak Kota Makassar.” Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education) 5(2):1–7.
Hasanah, R. M., Supriadi, D., & Raini, Y. (2022). Penggunaan Metode Pembelajaran Konvesional Pada Mata Pembelajaran IPA Siswa Sekolah Dasar. 73. https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/PTP/article/download/1305/966
Latif, Muhammad Abdul. 2019. “Model Pembelajaran Area Pada Pendidikan Inklusif Anak Usia 5-6 Tahun Di Lembaga Early Childhood Care and Development Resource Center (ECCD-RC) Yogyakarta.” Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini 1(1):1. doi: 10.35473/ijec.v1i1.375.
Lestari, W. R., Wahyudin, U. R., & Abidin, J. (2021). Efektivitas Penerapan Metode Drill dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3848. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1485
Lina. (2017). Pelaksanaan Model Pembelajaran Klasikal Di TK Kecamatan Danau Kerinci. https://repository.unja.ac.id/2273/1/ARTIKEL%20LINA.pdf
Mardlatillah, S. D., Sa’adah, N., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2022). MODEL PEMBELAJARAN YANG MENYENANGKAN BERBASIS GAYA BELAJAR PADA PESERTA DIDIK. Jurnal BK Pendidikan Islam, 3(2), 45–55. https://doi.org/10.19105/ec.v1i1.1808
Mukaromah, Luluk. 2020. “Pembelajaran Area Berbasis Islam Montessori Terhadap Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini Di Safa Preschool Yogyakarta.” Jurnal Ilmiah Pesona PAUD 6(2):80. doi: 10.24036/107544.
Nafisa, Meilina Durrotun, and Ruqqoyah Fitri. 2023. “Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Di Lembaga PAUD.” Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran 6(2):179–88. doi: 10.30605/jsgp.6.2.2023.2840.
Nuraeni, Eni, Ema Hanapiah, and Novi Yanti Ulpah. 2022. “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Klasikal Pada Asfek Perkembangan Anak Usia Dini Di TK Al Falah.” Edu Happiness : Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini 1(2):80–85. doi: 10.62515/eduhappiness.v1i2.75.
Octavia, Shilphy A. 2020. Model-Model Pembelajaran. Deepublish.
Purnama, S., & Hayati, M. (2023). Pendekatan Pembelajaran Di PAUD. Jakarta Pusat: Direktorat Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia.
Sutikno, M. S. (2019). Metode & Model-Model Pembelajaran: Menjadikan Proses. Holistica. ISBN 9786021804544.
Sari, D. P., & Sari, N. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi Dan Metode Drill Terhadap Hasil Belajar Matematika Di SD Cenderawasih 2 Jakarta. 3(1).
Sunarti, S. (2021). Metode Mengajar Kreatif Dalam Menciptakan Pembelajaran Yang Menyenangkan. Jurnal Perspektif, 13(2), 129–137. https://doi.org/10.53746/perspektif.v13i2.16
Tambak, S. (2014). Metode Ceramah: Konsep Dan Aplikasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah, 21(2), 377. https://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tarbiyah/article/view/16/207
Uminar, Ajeng Ninda, Anisa Putri, Nurtina Irsad Rusdiani, and Darul Arifin. 2022. “Inovasi Pembelajaran Pada Lembaga PAUD Di Masa Pandemi.” Buhuts Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini 2(1):73–86.