UPAYA GURU DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN EKSTENSIAL PADA ANAK USIA DINI DI TK ALJARWAL GALANG

TEACHER'S EFFORTS IN DEVELOPING EXTENSIONAL INTELLIGENCE IN EARLY AGE CHILDREN AT ALJARWAL GALANG KINDERGARTEN

 Abstract views: 112

Authors

  • HILYATUL ULYA NAZWA AFIFAH Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • JIHAN FADIYAH FITHRI SIREGAR Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • MUTIARA AZAHRA BR.SINAGA Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • MASGANTI SIT Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol6.no1.a9010

Keywords:

Early childhood, extensional intelligence, development

Abstract

This research was conducted with the aim of identifying and analyzing teachers' ways of developing extensional intelligence in children. The data analysis method used is a qualitative descriptive research method. Data collection techniques were carried out using observation, interviews and documentation methods. The subjects used were all children in AL - JARWAL Kindergarten. The results of the research showed that the development of extensional intelligence was carried out in any way, such as telling stories, singing, and field trips that involve children directly. This method is very good for developing extensional intelligence from an early age, very useful for their lives today, tomorrow and forever.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, R. (2018). MODEL DAN STRATEGI PEMBELAJARAN DALAM MENGEMBANGKAN MULTIPLE INTELLIGENCES PADA ANAK USIA DINI. Thufula.

Cici Rostriana, A. S. (2023). STRATEGI GURU DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN EKSISTENSIAL ANAK USIA DINI DI PAUD ISMAILIYAH. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan.

Dinda Berliana, C. A. (2023). TEORI MULTIPLE INTELLIGENCES DAN IMPLIKASINYA DALAM. Jurnal Citra Pendidikan.

Selvi Jantrika, S. M. (2021). DAMPAK PEMBELAJARAN SAAT PANDEMI DALAM MENSTIMULASI KEMAMPUAN SOSIAL ANAK DI TK NEGERI PEMBINA 01 PANCUNG SOAL PESISIR SELATAN. Early Childhood: Jurnal Pendidikan.

Ulfa. (2017). OPTIMALISASI PENGEMBANGAN MULTIPLE. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 76-93.

Atika, D. B. (2023). Teori Multiple Intelegence dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 1108-1116.

Halim, A. (2020). Pengaruh Kecerdasan Ekstensial Terhadap Pemahaman Materi Fiqih Tentang Shalat Jenazah Dengan Praktek Sebagai Variabel Moderasi. jurnal of islamic studies, 134-147.

Hikmah, S. N. (2022). Kecerdasan Ganda dan Konsekuennya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tarbiyah, 79-96.

Ibnrahim, M. Y. (2013). Pembelajaran Berbasis KECERDASAN JAMAK(Multiple Intelegence). Jakarta: KENCANA.

Khadijah, S. (2021). Pengaruh Metode Diskusi Dalam Mengembangkan Multiple Intelegence Siswa kelas VIII MTS PAB 1 Helvetia. Jurnal Tausiah FAI UISU, 55-62.

Maarif, M. A. (2019). Pengembangan Potensi Peserta Didik Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Kecerdasan Majemuk(Multiple Intelegence). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 81 -104.

Rizki, A. (2018). Model dan Strategi Dalam Mengembangkan Multiple Intelegences Pada Anak Usia Dini. Thufula, 281 -299.

Setyaningsih, A. W. (2021). Analisis Persentasi Multipleintelegences dan SETS dalam Ecomic IPA . Jurnal inovasi penelitian, 2069-2084.

Downloads

Published

2024-06-30