Analysis of Student Learning Motivation With Online Learning During the Covid-19 Pandemic

 Abstract views: 690

Authors

  • Nur Choiriyah Nur Universitas PGRI Adibuana Surabaya
  • Mustaji Mustaji Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36456/bp.vol17.no2.a3292

Keywords:

Motivasi belajar, Covid-19, Pembelajaran daring

Abstract

Online learning as one of the impacts of the spread of the corona virus in the education sector must be implemented as an effort to maintain the implementation of education for the realization of the goals of national education. The implementation of online learning holding an important role, especially for students to achieve learning goals with all the impacts such as motivation and learning outcomes. This study is intended to describe the effect of implementing online learning during the Covid-19 pandemic on student learning motivation. This research is a quantitative study involving 254 respondents. The research instrument used a questionnaire in the form of questions packaged through the google form link to measure student motivation towards the implementation of online learning. The analysis of research results used simple linear regression testing equipped with normality tests and linearity tests as prerequisites. Based on the results of data analysis, the regression equation for student learning motivation towards online learning is Y = 16.911 + 0.573 X with t count of 10.574 and the coefficient of determination R2 = 0.307. These results indicate that the implementation of online learning has a positive influence on student learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mustaji Mustaji, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi Tekonologi Pendidikan

References

Agung, M., & Prasetyo. (2015). E-Learning Sebagai Sebuah Inovasi Metode Active Learning. Edukasia, 10(2), 319–338.

Ardika, D., & Farid, M. (2021). Pengaruh Teknik Restrukturing Kognitif Dalam Konseling Kelompok Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling UNIPA Surabaya Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Buana Pendidikan 17(1), 76–83.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta: Bumi Aksara

Astalini, Kurniawan, D., Perdana, R.., & Pathoni, H. (2019). Identifikasi Sikap Peserta Didik terhadap Mata Pelajaran Fisika di Sekolah Menengah Atas Negeri 5 Kota Jambi. Unnes Physics Education Journal 8(1). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej

Astuti, W., Sur, A., Hasanah, M., & Mustofa, M. R. (2020). Analisis Motivasi Belajar Mahasiswa dengan Sistem Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19. EQUATION Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika , ISSN 2599-3291 (Cetak), ISSN 2614-3933 (Online), 3(2), 40–54.

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

Daheri, M., Juliana, Deriwanto, & Amda, A. D. (2020). Efektifitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445

Dayana, I., & Marbun, J. (2018). Motivasi Kehidupan. Medan: Guepedia

Gusty, S., Nurmiati, N., Muliana, M., Sulaiman, O. K., Ginantra, N. L. W. S. R., Manuhutu, M. A., ... & Warella, S. Y. (2020). Belajar Mandiri: Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Yayasan Kita Menulis.

Haryadi, R.&Rosiana, I. (2020). Pengaruh Sistem Pembelajaran Daring Terhadap Motivasi dan Kualitas Belajar Siswa. Jurnal Jurusan Bimbingan Konseling Undiksha, 11(2). http://dx.doi.org/10.23887/jibk.v10i2

Kusumadewi, R. F., Yustiana, S., & Nasihah, K. (2020). Menumbuhkan Kemandirian Siswa Selama Pembelajaran Daring Sebagai Dampak COVID-19 Di SD. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(1), 7–13.

Leonangung A., & Redy P. (2018). Kontribusi Motivasi Belajar dan Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Prestasi Belajar Sosiologi. Jurnal Buana Pendidikan Tahun XIV, No. 25. Februari 2018. 25, 14–20.

Lestari I., Purwa A., & Bangkit D. (2019). Korelasi Antara Kemandirian Dengan Hasil Belajar Matematika Pada Peserta Didik. Jurnal Buana Pendidikan Tahun XV, No. 28. Oktober 2019.

Nugraha, S. A., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 265–276.

Rimbun, R. H. S. (2017). Penerapan Pembelajaran Daring Kombinasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C Vokasi di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Pioneer Karanganyar. J+PLUS UNESAPLUS UNESA, 6(2), 1–12.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Coronavirus Disease (Covid-19)

Suyono. (2010). Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran terhadap Hasil Belajar PKN Siswa SMP Negeri 1 dan 2 Gedangan Sidoarjo yang Memiliki Tingkat Motivasi Belajar yang Berbeda. Jurnal Buana Pendidikan Tahun VI, No. 11. Oktober 2010

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072

Uma Sekaran. 2006. Metodologi Penelitian Untuk Bisnis. Jakarta : Salemba Empat, p. 159

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 236–240.

Published

22-04-2021

How to Cite

Nur, N. C., & Mustaji, M. (2021). Analysis of Student Learning Motivation With Online Learning During the Covid-19 Pandemic. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 17(2), 101–111. https://doi.org/10.36456/bp.vol17.no2.a3292