The Effect of the Role Playing Method on Reading Aloud Skills in Indonesian Class 1 Subjects at SD Negeri Condong Tasikmalaya

 Abstract views: 279

Authors

  • indah sari rohaeti Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Sunanih Sunanih Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Yopa Taufik Saleh Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.36456/bp.vol17.no2.a3875

Keywords:

Metode Role Playing, Membaca Nyaring, Bahasa Indonesia

Abstract

The background of this research is that the value of reading aloud skills in Indonesian class 1 subjects in elementary school is still low, it is necessary to update in improving student learning outcomes and teacher creativity in managing the learning process. This study aims to determine the effect of the Role Playing method on students' reading skills in Indonesian class I subjects at SD Negeri Condong Tasikmalaya. This research is a pre-experimental design type one-group pretest-posttest design. ). The subjects in this study were all 1st grade students at SDN Condong Tasikmalaya, totaling 36 students consisting of 14 girls and 22 boys. Based on the results of the calculation research and data analysis of the measurement results, it can be concluded that: The role playing method has a significant effect on improving students' reading skills at SDN Condong Tasikmalaya. This is indicated by the results of the initial test and the final test of reading aloud skills in the Indonesian language subject which has a greater and significant effect with the result of t arithmetic being greater than t table (6.90 > 1.70) which means that the role playing method has a significant effect. significant effect on the aloud reading skills of the first grade Indonesian students at SDN Condong Tasikmalaya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, A. (2004). widodo supriyono. 2004. Psikologi Belajar.

Akhyar, F. (2017). Keterampilan Berbahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Textium.

Djamarah, S. (2010). Bahri. Psikologi Belajar.

Hamzah, B. U. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Jauhari, M. N. (2017). Pengembangan Sekolah Inklusif dengan Menggunakan Instrumen Indeks for Inclusion. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 13(23), 18–27.

Kardoyo, K., & Wahyuningtyas, E. M. (2009). Model pembelajaran role playing pada mata pelajaran PS-Ekonomi materi pokok manusia sebagai makhluk sosial dan ekonomi. Dinamika Pendidikan Unnes, 4(2), 61071.

Kartini, T. (2007). Penggunaan metode role playing untuk meningkatkan minat siswa dalam pembelajaran pengetahuan sosial di kelas V SDN Cileunyi I Kecamatan Cileunyi Kabupaten Bandung. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 16–17.

Lianawati, A. (2020). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN ROLE PLAYING UNTUK MENINGKATKAN KOMUNIKASI INTERPESONAL MAHASISWA. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 14(26 SE-), 188–193. https://doi.org/10.36456/bp.vol14.no26.a2187

Majir, A. (2019). Blended Learning dalam Pengembangan Pembelajaran Suatu Tuntutan Guna Memperoleh Keterampilan Abad ke-21. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 15(28), 103–117.

Nurhasanah, I. A., Sujana, A., & Sudin, A. (2016). Penerapan metode role playing untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi hubungan mahluk hidup dengan lingkungannya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 611–620.

Oktafikrani, D. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Dengan Metode Bermain Peran Siswa Kelas III SDN Sekarpuro Kecamatan Pakis Kabupaten Malang. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 16(30), 133–142.

Rafikayati, A., Badiah, L. I., & Soedarmadji, B. (2018). Pengaruh Implementasi Layanan Bimbingan Pribadi Sosial Terhadap Penyesuaian Diri Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di Sekolah Inklusif SMAN 10 Surabaya. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 14(26), 151–157.

Retnossari, I. E. (2011). TINDAK ILOKUSI DALAM PERCAKAPAN BAHASA INDONESIA PADA ANAK USIA 4; 0-5; 0. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 7(13).

Rosmi, Y. F. (2016). Kontribusi Power Otot Tungkai, Persepsi Kinestetik dan Koordinasi Mata Tangan Terhadap Keberhasilan Tembakan Lompat (Jump Shoot) Bolabasket. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 12(22), 135–157.

Silberman, M. (1996). Active learning: 101 strategi pembelajaran aktif.

Usman, M. U., & Setiawati, L. (1993). Upaya optimalisasi kegiatan belajar mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Published

17-07-2021

How to Cite

rohaeti, indah sari, Sunanih, S., & Saleh, Y. T. . (2021). The Effect of the Role Playing Method on Reading Aloud Skills in Indonesian Class 1 Subjects at SD Negeri Condong Tasikmalaya. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 17(2), 112–121. https://doi.org/10.36456/bp.vol17.no2.a3875