Application of Contextual Teaching and Learning Model to Mathematical Communication Ability

 Abstract views: 190

Authors

  • Wa Ode Nurmala Sukma Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Rukli Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Agustan Syamsuddin Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.36456/bp.vol18.no2.a5397

Keywords:

Contectual Teaching and Learning, Komunikasi Matematis, Pembelajaran Matematika

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the contextual teaching and learning model on students' mathematical communication skills. This study uses quasi-experimental design research in the form of a time-series design. The population is all fourth-grade students of Madrasah Ibtidaiyah (MI) in Sorong City for the 2021/2022 academic year. The sampling technique used cluster random sampling, with a sample size of 30 students of MI Al-Ma'arif Sorong City. The data analysis technique in this study used the paired sample t-test. The results showed that there was a significant influence from the application of the contextual teaching and learning model on students' mathematical communication skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wa Ode Nurmala Sukma, Universitas Muhammadiyah Makassar

Program Studi Magister Pendidikan Dasar

Rukli, Universitas Muhammadiyah Makassar

Program Studi Magister Pendidikan Dasar

Agustan Syamsuddin, Universitas Muhammadiyah Makassar

Program Studi Magister Pendidikan Dasar

References

Astuti, A. (2015). Peran Kemampuan Komunikasi Matematika terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif, 2(2), 102–110.

Firmansyah, A., Hasanuddin, & Nelson, Z. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis berdasarkan Pengetahuan Awal Siswa Madrasah Tsanawiyah. Journal for Research in Mathematics Learning, 1(1), 1–10.

Harianja, J. K. (2019). Implementasi Cooperative Learning dengan Menggunakan Strategi Rally Coach untuk Mengembangkan Ketrampilan Komunikasi Matematis. 3(2), 175–182.

Harsanti, A. G. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Menggunakan Outbond Untuk Peningkatan Perilaku Sosial Siswa Kelas Iv Sdn 01 Tawangrejo. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 14(25), 21-29.

Kusuma, A. P., Rahmawati, N. K., & Sari, A. K. (2017). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Menggunakan Metode Pembelajaran Matematika Realistik dan Metode Ekspositori pada Materi Relasi dan Fungsi di Kelas VIII SMPN 205 Jakarta. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 13(24), 119-125.

Lestari, I., Kusuma, A. P., & Arihati, D. B. (2019). Korelasi Antara Kemandirian Dengan Hasil Belajar Matematika Pada Peserta Didik. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 15(28), 118-127.

Muchlis, E. E. (2015). Model Pembelajaran Matematika SMP untuk mengatasi rendahnya kompetensi dasar siswa SMP kota Bengkulu. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 11(21).

National Council of Teacher of Mathematics. (2000). Princples and Standards for School Mathematics.

Permendiknas No 22 Tahun 2006. (n.d.).

Rahmawati, F. (2013). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Realistik Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1), 225–238. http://jurnal.fmipa.unila.ac.id/index.php/semirata/article/view/882

Sabroni, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (Ctl) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 55–68. https://doi.org/10.36294/jmp.v2i2.209

Sudarsana, I. K., Derani, K., Sari, P., Pd, S. H., Ganaya, S., & Sudarsana, R. (2018). Pengantar pendidikan agama hindu.

Sujana, A., & Sopandi, W. (2020). Model-Model Pembelajaran Inovatif (Teori & Implikasi) (Y. N. I. Sari (Ed.); 1st ed.). PT. Raja Grafindo Persada.

Susiloningsih, W. (2015). pengembangan buku ajar IPS SD kelas V yang berorientasi pada pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) guna meningkatkan hasil belajar siswa SDN kandangan III Surabaya). Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 11(21).

Umar, W. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Journal, 1(1), 1–9.

Published

28-09-2022

How to Cite

Sukma, W. O. N., Rukli, R., & Syamsuddin, A. (2022). Application of Contextual Teaching and Learning Model to Mathematical Communication Ability. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 18(2), 217–223. https://doi.org/10.36456/bp.vol18.no2.a5397