Application of Contextual Teaching and Learning Model to Mathematical Communication Ability
Abstract views: 190DOI:
https://doi.org/10.36456/bp.vol18.no2.a5397Keywords:
Contectual Teaching and Learning, Komunikasi Matematis, Pembelajaran MatematikaAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of the contextual teaching and learning model on students' mathematical communication skills. This study uses quasi-experimental design research in the form of a time-series design. The population is all fourth-grade students of Madrasah Ibtidaiyah (MI) in Sorong City for the 2021/2022 academic year. The sampling technique used cluster random sampling, with a sample size of 30 students of MI Al-Ma'arif Sorong City. The data analysis technique in this study used the paired sample t-test. The results showed that there was a significant influence from the application of the contextual teaching and learning model on students' mathematical communication skills.
Downloads
References
Astuti, A. (2015). Peran Kemampuan Komunikasi Matematika terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif, 2(2), 102–110.
Firmansyah, A., Hasanuddin, & Nelson, Z. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis berdasarkan Pengetahuan Awal Siswa Madrasah Tsanawiyah. Journal for Research in Mathematics Learning, 1(1), 1–10.
Harianja, J. K. (2019). Implementasi Cooperative Learning dengan Menggunakan Strategi Rally Coach untuk Mengembangkan Ketrampilan Komunikasi Matematis. 3(2), 175–182.
Harsanti, A. G. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Menggunakan Outbond Untuk Peningkatan Perilaku Sosial Siswa Kelas Iv Sdn 01 Tawangrejo. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 14(25), 21-29.
Kusuma, A. P., Rahmawati, N. K., & Sari, A. K. (2017). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Menggunakan Metode Pembelajaran Matematika Realistik dan Metode Ekspositori pada Materi Relasi dan Fungsi di Kelas VIII SMPN 205 Jakarta. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 13(24), 119-125.
Lestari, I., Kusuma, A. P., & Arihati, D. B. (2019). Korelasi Antara Kemandirian Dengan Hasil Belajar Matematika Pada Peserta Didik. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 15(28), 118-127.
Muchlis, E. E. (2015). Model Pembelajaran Matematika SMP untuk mengatasi rendahnya kompetensi dasar siswa SMP kota Bengkulu. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 11(21).
National Council of Teacher of Mathematics. (2000). Princples and Standards for School Mathematics.
Permendiknas No 22 Tahun 2006. (n.d.).
Rahmawati, F. (2013). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Realistik Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1), 225–238. http://jurnal.fmipa.unila.ac.id/index.php/semirata/article/view/882
Sabroni, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (Ctl) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 55–68. https://doi.org/10.36294/jmp.v2i2.209
Sudarsana, I. K., Derani, K., Sari, P., Pd, S. H., Ganaya, S., & Sudarsana, R. (2018). Pengantar pendidikan agama hindu.
Sujana, A., & Sopandi, W. (2020). Model-Model Pembelajaran Inovatif (Teori & Implikasi) (Y. N. I. Sari (Ed.); 1st ed.). PT. Raja Grafindo Persada.
Susiloningsih, W. (2015). pengembangan buku ajar IPS SD kelas V yang berorientasi pada pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) guna meningkatkan hasil belajar siswa SDN kandangan III Surabaya). Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 11(21).
Umar, W. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Journal, 1(1), 1–9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wa Ode Nurmala Sukma, Rukli, Agustan Syamsuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.