The Effect of the Montessori Method Aided by Picture Media on Beginning Reading Ability

DOI:
https://doi.org/10.36456/bp.vol18.no2.a5431
Keywords:
Metode pembelajaran, Media Pembelajaran, Keaktifan Belajar, MembacaAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of the Montessori method with the aid of picture media on the ability to read early. This study uses quasi-experimental design research in the form of a non-equivalent control group design. The population is all second-grade students of SD Inpres Tmannyeleng, Barombong District, Gowa Regency for the 2021/2022 academic year. The sampling technique used purposive sampling, with a sample of 28 students in the experimental class and 27 students in the control class. The data analysis technique in this study used the paired sample t-test. The results showed that there was a significant effect of the application of the Montessori method with the aid of picture media on the early reading ability.
Downloads
References
A. Arif, Tarman. (2018). Pengaruh Sms Dan Bahasa Gaul Terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia Mahasiswa Pgsd Universitas Muhammadiyah Makassar. In Prosiding Seminar Nasional Administrasi Pendidikan & Manajemen Pendidikan (pp. 262-282).
Abi Hamid, M., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., ... & Simarmata, J. (2020). Media pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Ernawati, E. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Montessori Berbantuan Media Movable Alphabet Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN 57 Di Kecamatan Marusu Kabupaten Maros. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 153-161.
Falah, R. N., Kusuma, W. C., & Tamarani, W. (2021, April). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Buku Belajar Membaca Dan Menulis Permulaan Dengan Metode Iqro Modifikasi Peserta Didik Kelas I Sd Negeri 14 Pemulutan Ogan Ilir.
Fatayah, F., Yuliana, I. F., & Mufidah, L. (2022). Validity and Reliability Analysis in Supporting Mastery Learning STEM Model. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 18(1), 49-60.
Hendracipta, Nana., Syachruroji, A., & Hermawilda. (2017). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Antara Yang Menggunakan Strategi Inkuiri Dengan strategi Ekspositori. JPSD, 3 (1), 33-41.
Irvan, M., & Jauhari, M. N. (2018). Implementasi Pendidikan Inklusif Sebagai Perubahan Paradigma Pendidikan Di Indonesia. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 14(26), 175-187.
Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran di Kelas-Kelas Inspiratif. CV Kekata Group.
Mujiati, S. (2020). Upaya Menjaga Kebersihan Sekolah Pada Saat Covid 19 Dengan Memberdayakan Tenaga Guru Di Sdn Pekayon 03 Kec. Pasar Rebo Jakarta Timur. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 16(30), 194-202.
Ngongo, Khristoforus Palli dan Abdul Gafur. (2017). Hubungan Keterlibatan Dalam Organisasi Badan (BEM) dengan Keterampilan Berpikir Kritis dan Sikap Demokratis Mahasiswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS. 4, (1). 101-112.
Rohani, R. (2019). Media pembelajaran.
Rusmiarti, R., Hermansyah, H., & Selegi, S. F. (2022). The Effectiveness of Online Learning Using Information Search Methods on Learning Outcomes of 5th Grade Science Subjects at Kemala Bhayangkari Elementary School. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 18(1), 18-25.
Sharifah, H., & Hamdu, G. (2022). Implementation of Learning in Elementary Schools Is Related to the Implementation of Literacy and Numeracy Skills. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 18(1), 1-9.
Wulandari, D. A., Saifuddin, & Muzakki, J. A. (2018). Implementasi Metode Montessori dalam Membentuk Karakter Mandiri Pada Anak Usia Dini. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak Vol. 4 No. 2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sri Dayanti, Tarman A. Arif, Haslinda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.