Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar

 Abstract views: 917

Authors

  • Mirtha Absari Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Deni Adi Putra Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Fitroh Setyo Putro Probowo Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36456/inventa.5.1.a2615

Keywords:

Model Pembelajaran, Course Review Horay (CRH), Hasil Belajar

Abstract

This study aims to analyze the effect of the Course Review Horay (CRH) learning model on learning outcomes of elementary school students. This is because there are still many teachers who use conventional learning methods, causing students to feel bored and bored. In order for the learning process to take place well, teachers need to prepare learning scenarios carefully and clearly so that students don't get bored and bored and get optimal learning outcomes, one of which is by using a learning model. The method used in writing this article is a qualitative literature study method. The subjects in this writing refer to 10 relevant journals. The results of the analysis noted that the Course Review Horay (CRH) learning model has an influence on student learning outcomes at the elementary school level. The average obtained for learning outcomes reached 33.4% with the lowest category 11%, the highest 65% and the average total completeness of learning outcomes after implementing the Course Review Horay (CRH) learning model was 62.65%. Based on this research, the Course Review Horay (CRH) learning model can be used as a new variation in the teaching and learning process, namely active and effective learning in elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sani, I. K. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran: Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran INOVATIF dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Sinar. (2018). Metode Active Learning. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suprihatiningrum, J. (2013). STRATEGI PEMBELAJARAN: Teori & Aplikasi. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.

Ani, G. S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran CRH Berbantuan LKS Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol 4 (1) . Diakses pada tanggal 8 Agustus 2020. Dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/7331.

Cholifatin, N. A. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Dengan Model Course Review Horay Siswa Kelas IV. Basic Education, Vol 7 (30) halaman 3 . Diakses pada tanggal 26 Juli 2020. Dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE/article/view/17281/10373.

Dewi, P. R. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay (CRH) Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V SD Tahun Pelajaran 2013/2014 Di Gugus IV Kecamatan Buleleng. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol 2 (1) halaman 2 . Diakses pada tanggal 8 Agustus 2020. Dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/2286.

G.H. Andika Pratama, N. T. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran CRH Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPS. Journal for Lesson and Learning Studies, Vol. 1 (1) halaman 2 . Diakses pada tanggal 17 Juli 2020. Dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JLLS/article/view/14628/8939.

Kusumahati, M. (2014). Keefektifan Model Course Review Horay Terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPS. Journal Elementary Education, Vol 3 (2) halaman2 . Diakses pada tanggal 18 Juni 2020. Dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jee/article/view/3691.

Midola, H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SDN 15 Sungai Geringging. Jurnal Bung Hatta, Vol 8 (1) halaman 2 . Diakses pada tanggal 11 Agustus 2020. Dari https://ejurnal.bunghatta.ac.id/?journal=JFKIP&page=article&op=view&path%5B%5D=10572&path%5B%5D=8830.

Nureva, S. W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH) Terhadap Hasil. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, Vol 4 (1) halaman 3 . Diakses pada tanggal 11 Juni 2020. Dari https://www.journal.iaimnumetrolampung.ac.id/index.php/ji/article/view/480/381.

Ramli, I. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Course Revie Horay. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, Vol 1 (1) halaman 2 . Diakses pada tanggal 16 Juni 2020. Dari http://journal.umpalangkaraya.ac.id/index.php/bitnet/article/view/763/712.

Setyaningsih, M. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), Vol 7 (2) halaman 8 . Diakses pada tanggal 5 Juli 2020. Dari http://202.52.52.22/index.php/jp2sd/article/view/8822/pdf.

Siti Hamidah, U. (2018). Pengaruh Model Course Review Horay Terhadap Hasil Belajar IPS Materi Mengenal Perkembangan Teknologi Transportasi. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, Vol 10 (01) halaman 12 . Diakses pada tanggal 29 Juni 2020. Dari http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/primary/article/view/1256/974.

Published

2021-03-31