Analisis Model Pembelajaran NHT Dalam Meningkatakan Kemampuan Berpikir Kritis
Abstract views: 1001DOI:
https://doi.org/10.36456/inventa.5.1.a2617Keywords:
Numbered Heads Together (NHT), Critical Thinking SkillAbstract
This study aimed to analyze the NHT learning model for improving students' critical thinking skills. Numbered Head Together (NHT) is a numbered head learning model whose members and groups are heterogeneous; then, the teacher randomly calls the number from the student so that each student has his obligation and checks the student's understanding of the learning material. This research was qualitative research with literary study research. The research was carried out by collecting data using books and various journals related to the required research variables. The search results obtained nine articles from journals and one from the repository. Based on the analysis results, it turns out that the Numbered Heads Together (NHT) learning model can improve students' thinking skills, starting from an average of 51.6% with the lowest percentage value being 6% and the highest reaching 133%. In addition to improving students' critical thinking, the Numbered Head together model might also make students more active in discussing each other to solve problems and understand the material.
Keywords: Numbered Heads Together (NHT), Critical Thinking Skill
Downloads
References
Achmad, A. A. (2018). Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Togather Berbasis Problem Solving . Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 1-11.
Andriyani, D., Susilowati, E., & Mulyani, B. (2015). Penerapan Model Numbered Head Togather (NHT) Dilengkapi Catatan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar pada Materi Hasil Kali Kelarutan Kelas XI SMA Negeri 2 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 57-64.
Bano, N. D., Supu, A., & Lantik, V. (2019). Penerapan Model Numbered Heads Togather dan Group Investigation. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 56-64.
Fathurrohman, M. (2017). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz Meda.
Fadliyani. (2016). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Konstektual Learning Tipe Numbered Heads Together pada Kelas V Negeri 104607 Sei Rotan. Jurnal Bina Gogik, 15-24.
Febrianti, F. A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPS. Journal Civics and Social Studies, 42-52.
Hidayah, N., & Anisa, W. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Menggunakan Model Think Pair Share Berbantuan Alat Peraga Bahan Bekas. Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar, 165-178.
Khairani , Amry, Z., & Harahap, R. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together. Jurnal Eksakata Pendidikan (JEP), 85-92.
Khasanah, F., & Supriyono. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT. EKUIVALEN Pendidikan Matematika, 99-104.
Kristin, F. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar siswa SD. Journal Pendidikan Dasar PerKhasa, 90-98.
Lismaya, L. (2019). Berpikir Kritis & PBL (Problem Based Learning). Suarabaya: Media Sahabat Cendikia.
Machfud, H. (2018). Pnenrapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numberred Head Togather (NHT) untuk Meningkatkan Respons, Aktivitas, dan Hasil Belajar Siswa. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Ilmu Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 105-120.
Novitasari, Alfi. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Pembajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Togather (NHT) pada Siswa Kelas VIID SMP Negeri 11 Yogyakarta. Repository Universitas PGRI Yogyakarta. Diambil tanggal 21 Maret 2020. Dari http://repository.upy.ac.id/304/1/ARTIKEL.pdf
Permana, E. P. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Numbered Head Togather (NHT) umtuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran IPS SD. JPDN Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 49-58.
Putra, D. A. (2018). Pembelajaran Berbasis CTL dan Inkuiri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. ELSE (Elementary School Education Journal), 55-67.
Sari, M., & Admendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. NATURAL SCIENCE: Jurnal Penelitian Bidang IPA, 41-53.
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Siswono, T. Y. (2018). Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah Fokus pada Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wati, W., & Fatimah, R. (2016). Effect Size Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numberred Heads Togather (NHT) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 213-222.