Analisis Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa

 Abstract views: 1768

Authors

  • Rohayu Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Deni Adi Putra Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Kunti Dian Ayu Afiani Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36456/inventa.5.1.a2623

Keywords:

Learning Media, Thinking Skills

Abstract

This research aims to analyze the use of instructional media in improving students' creative thinking skills. The methodology used in this research is the meta-analysis research method. The object of this research is 10 relevant journals whose variables are in accordance with the research topic. Based on the analysis and discussion that has been carried out through a review of 10 journals. It can be concluded that the use of media can improve students' creative thinking skills with a total percentage reaching 80.74%. There are differences in the results of increasing students' creative thinking skills in each research data. This is due to the different objects of research, approaches, principles, and concepts used to analyze problems in each different research. The use of media in the learning process can improve students' creative thinking skills. Therefore, it is hoped that the teacher can understand the importance of using media in the learning process so the teacher can find out students' creative thinking skills in learning and teachers will be more creative and varied in using media during the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afiani, K. D. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas III SD Melalui Pembelajaran Berbasis Pengajuan Masalah. ELSE (Elementeri School Education Journal).

Amir, M. F. (2017). Pengembangan Domino Pecahan Berbasis Open Ended Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SD. Jurnal Pendidikan Matematika.

Fajariyah latifatul E. (2017). Penerapan Media Puzzle Untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ips Kelas V Sdn 01 Sumberrejo. Jurnal iain metro.

Fanny, A. M., & Suardiman, S. P. (2013). Pengembangan multimedia interaktif untuk mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial (IPS) sekolah dasar kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 1(1), 1-9.

Hanik, U. F. (2016). Pengaruh Media Kokami Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Dan Aktivitas Bekajar Tema Bahan Kimia. Uness Saince Education Journal.

Hasanah. (2016). Meta-Analisis Kualitatif Berbasis Inkuiri. Unnes.

Imtihana. (2014). Pengembangan Buket Berbasis Penelitian Sebagai Sumber . Unnes Journal Of Biologt Education.

Indriani. (2014). Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantu Autograph Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa . Repository.Upi.Edu

Latifatul. (2019). Pengaruh Model Number Head Together (NHT) Berbantu Media Monopoli Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV Sub Tema Hebatnya Cita-Citaku SDN Mbranggen 04. Mimbar Ilmu.

Mahfi, F. K. (2020). Pengembangan Game Edutainment Berbasis Smartphone Sebagai Media Pembelajaran Berorentasi Pada Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan Matematika.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta : Prestasi Pustaka Publishet.

Muslihudin, A. (2017). Pengaruh Media CD Interaksi Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Mata Pelajaran Ips. Cakrawala Pendas.

Rahmawati, S. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Styprobon Terhadap Kreativitas Berpikir Dan Hasil Belajar Kognitif. Journal Pendidikan Sains.

Sidabutar. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Kemampuan Menulis Narasi Siswa Kelas 5 SD Negeri 060841 Medan. Jurnal Digital Repository.

Sudiyantini, D. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Penalaran Matematis Siwa. JPPM Vol 11.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran . Yogyakarta: Pedagogia. Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Siswono. (2008). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pangajuan Masalah Dan Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Surabaya: Unesa University Press

Talakua C. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Mobile Learning Terhadap Minat Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA Kota Masohi. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi.

Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT Konsep Dan Aplikasi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kencana

Published

2021-03-31