IMPLEMENTATION OF CHARACTER EDUCATION ON THE BEHAVIOR OF CLASS IV STUDENTS OF SDN CILEDUG BARAT TANGERANG SELATAN

Pendidikan Karakter

 Abstract views: 24

Authors

  • Ridwan Sofyan Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Ina Magdalena Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Rahmawati Eka Saputri Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Arry Patriasurya Azhar Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Nurul Muttaqien Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.36456/inventa.8.2.a9614

Keywords:

karakter, siswa, pengendalian diri

Abstract

This research aims to describe Character Education on student behavior. This research uses a qualitative descriptive research method. The data sources in this research are the principal and class IV teacher at SDN Ciledug Barat, South Tangerang. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. The data analysis technique uses the Miles and Huberman model with stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the research show that the role of the school is very influential in shaping students' self-control character, the role of the teacher is to provide habituation, examples, learning and efforts made by the teacher, namely providing learning with good habits, joint Duha prayer activities, getting used to morning activities before starting learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmaluddin, A., & Haqqi, B. (2019). Kedisiplinan Belajar Siswa di Sekolah Dasar (SD) Negeri Cot Keu Eung Kabupaten Aceh Besar (Studi Kasus). Journal of Education Science (JES), 5(2), 1-12. https://doi.org/10.33143/jes.v5i2.467

Amran, M., Sahabuddin, E. S., & Muslimin, M. (2018). Peran Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Administrasi Pendidikan dan Manajemen Pendidikan, 254-261.

Chusni, M. M., Andrian, R., Sariyatno, B., Hanifah, D. P., Lubis, R., Wellyana., Fitriani, A., Noviyanto, T. S. H., Herlina, M., Wardani, K. D. K. A., Parera, M. M. A. E., & Rahmandani, F. (2021). Strategi Belajar Inovatif . Sukoharjo: Pradina Pustaka.

Dilapanga, A. R., & Mantiri, J. (2021). Perilaku Organisasi. Yogyakarta: Deepublish.

Ermilasari, D., & Dkk. (2019). Problematika Anak SD/MI Zaman Now dan Solusinya. Semarang: Forum Muda Cendekia (Formaci).

Fibriana, L. P., Siyoto, S., Nuswantari, A. T. R., & Rohana, I. R. (2017). Promosi Kesehatan & Pendidikan Kesehatan. Malang: Media Nusa Creative.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2017). Pendidikan Karakter Internalisasi dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Kata Pena.

Magdalena, I., Hidayah, A., & Safitri, T. (2021). Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas II B SDN Kunciran 5 Tangerang. Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1), 48-62.

Ningrum, R. W., Ismaya, E. A., Fajrie, N. (2020). Faktor-Faktor Pembentuk Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Dalam Ekstrakurikuler Pramuka. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(1), 105-117. https://doi.org/10.24176/jpp.v3i1.5105

Ratnawati, M. M. D. (2019). "Survei Permasalahan Perilaku Siswa Kelas III Dan Kelas IV SD Sukacita". Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma. http://repository.usd.ac.id/id/eprint/36077

Ratnayanti, G. (2021). Sikap Preventif Melalui Teknik Puzle. Surabaya: Cv. Jakad Media Publishing.

Ristianah, N. (2020). Eksistesi Dan Urgensi Pendidikan Karakter. INTIZAM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 11-19.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujatmiko, I. N., Arifin, I., & Sunandar, A. (2019 ). Penguatan Pendidikan Karakter di SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(8), 1113-1119. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i8.12684

Sulistiyono, J. (2022). Buku Panduan Layanan Konseling Kelompok Pendekatan Behavioral Untuk Mengatasi Kedisiplinan Masuk Sekolah. Lombok: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penulisan Indonesia.

Swarjana, I. K. (2022). Konsep Pengetahuan, Sikap, Perilaku, Persepsi, Stres, Kecemasan, Nyeri, Dukungan Sosial, Kepatuhan, Motivasi, Kepuasan, Pandemi Covid-19, Akses Layanan Kesehatan - Lengkap Dengan Konsep Teori, Cara Mengukur Variabel, Dan Contoh Kuesioner. Yogyakarta: ANDI.

Zuriah, N., & Sunaryo, H. (2018). Ancangan dan Best Practice Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Malang: Surya Pena Gemilang.

Published

2024-09-30