PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN
![](/one4all/site/abstract.png)
DOI:
https://doi.org/10.36456/kanigara.v2i2.5990
Keywords:
Quizizz Application, Learning MediaAbstract
The purpose of writing this article is to provide an understanding of the use of the quizizz application through training and assistance in the use of the quizizz application as a learning medium at the Muhammadiyah 1 Taman High School, Sidoarjo Regency, East Java Province. This training activity is a form of training and mentoring to increase awareness of the importance of understanding the use of digital and technology platforms. Implementation methods with workshops such as presentation models, lectures, discussions, and counseling. The results of the study provide an answer that the quality of student understanding lies in the creativity of the teacher in the use of interesting digital platforms such as the quizizz application. So, providing training and assistance related to the use of the quizizz application is important, especially for teachers and especially for high schools for students who are enthusiastic about learning.Downloads
References
Adisantoso, Julio. 2021. “Pembelajaran Di Era Digital: Kesiapan Teknologi Informasi Perguruan Tinggi.” Prosiding Transformasi Pembelajaran Nasional Vol 1:“Peluang Dan Tantangan Pembelajaran Digital Di Era Industri 4.0 Menuju Era 5.0 1.
Agung, Iskandar. 2017. “Peran Fasilitator Guru Dalam Penguatan Pendidikan Karakter (PPK).” Perspektif Ilmu Pendidikan 31 (2): 106–19.
Anggraini, Eka Novia. 2022. “Keefektifan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA).” Idaarotul Ulum (Jurnal Prodi MPI) 4 (1 Juni): 33–46.
Arsyad, Azhar. 2011. “Media Pembelajaran.”
Bisri, Mohamad. 2020. “Komponen-Komponen Dan Model Pengembangan Kurikulum.” Prosiding Nasional 3: 99–110.
Citra, Cahyani Amildah, and Brillian Rosy. 2020. “Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya.” Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) 8 (2): 261–72.
Damri, M Pd, Fauzi Eka Putra, and MI Kom. 2020. Pendidikan Kewarganegaraan. Prenada Media.
DS, Muhammad Ridha. 2017. “Panduan Guru Dalam Penggunaan Gambar Dan Kartu Kata Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab.” Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 17 (2): 121–51.
Fajriaturrizqoh, Iko, Imas Kania Rahman, and Yono Yono. 2020. “Pola Komunikasi Interpersonal Antara Guru Dengan Murid Berkebutuhan Khusus Di SMP Inklusi Sada Ibu.” Komunika: Journal of Communication Science and Islamic Dakwah 4 (1): 48–56.
Febrianto, K., Yustitia, V., & Irianto, A. (2020). Aktivitas Siswa Dalam Pembelajaran Dengan Menggunakan Media Flashcard Di Sekolah Dasar. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 16(29), 92-98.
Gunawan, Heri. 2012. “Pendidikan Karakter.” Bandung: Alfabeta 2.
Karo-Karo, Isran Rasyid, and Rohani Rohani. 2018. “Manfaat Media Dalam Pembelajaran.” AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika 7 (1).
Maulidah, R., & Satianingsih, R. (2021). Implementasi Media Flash Card: Studi Eksperimental untuk Keterampilan Berhitung Siswa. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 8(1), 7-14.
Ningrum, Epon. 2016. “Pengembangan Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan.” Jurnal Geografi Gea 9 (1).
Oktiani, Ifni. 2017. “Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik.” Jurnal Kependidikan 5 (2): 216–32.
Panggabean, Suvriadi, Ana Widyastuti, Wika Karina Damayanti, Muhammad Nurtanto, Hani Subakti, Dina Chamidah, Lia Kristina Sianipar, Dewa Putu Yudhi Ardiana, Friska Juliana Purba, and H Cecep. 2021. Konsep Dan Strategi Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Rahmat, Pupu Saeful. 2019. Strategi Belajar Mengajar. Pt. Scopindo Media Pustaka.
Ramadhani, Rahmi, Masrul Masrul, Dicky Nofriansyah, Mustofa Abi Hamid, I Ketut Sudarsana, Sahri Sahri, Janner Simarmata, Meilani Safitri, and Suhelayanti Suhelayanti. 2020. Belajar Dan Pembelajaran: Konsep Dan Pengembangan. Yayasan Kita Menulis.
Ratnasari, Ana, and Resya Fakhrunnisa. 2021. “Teknologi Pendidikan Untuk Mendukung Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19.” In . Vol. 2.
Resti, Yulia, Chandra Irsan, Mega Tiara Putri, Irsyadi Yani, Ansyori Ansyori, and Bambang Suprihatin. 2022. “Identification of Corn Plant Diseases and Pests Based on Digital Images Using Multinomial Naïve Bayes and K-Nearest Neighbor.” Science and Technology Indonesia 7 (1): 29–35.
Rizal, B, P Intani, S Sri, and T DS Teguh. 2021. “GLOBALISASI PENDIDIKAN BERBASIS TEKNOLOGI DI INDONESIA.” In . Vol. 1.
Salsabila, Unik Hanifah, Iefone Shiflana Habiba, Isti Lailatul Amanah, Nur Asih Istiqomah, and Salsabila Difany. 2020. “Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA.” Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi| JIITUJ| 4 (2): 163–73.
Setiawan, Agus. 2018. “Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Media Pembelajaran Matematika Di Ra Ma’arif 1 Kota Metro.” Seling: Jurnal Program Studi PGRA 4 (2): 181–88.
Sudibyo, Lies. 2011. “Peranan Dan Dampak Teknologi Informasi Dalam Dunia Pendidikan Di Indonesia.” Jurnal WIDYATAMA Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo 20 (2): 175–85.
Susilana, Rudi, and Cepi Riyana. 2008. Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, Dan Penilaian. CV. Wacana Prima.
Tafonao, Talizaro. 2018. “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.” Jurnal Komunikasi Pendidikan 2 (2): 103–14.
Tazkiyah, Destyanisa, and Zuyinatul Isro. 2021. “Penerapan Aplikasi Quizizz Dalam Pembelajaran Daring Di Era Covid-19.” Jurnal Cakrawala Mandarin 5 (1): 42–51.
Widianto, Edi. 2021. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi.” Journal of Education and Teaching 2 (2): 213–24.
Downloads
Published
Versions
- 2022-08-02 (2)
- 2022-07-25 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Irnawati, I Wayan Arsana, A Qomaru Zaman, Melania Tesa Iana Maya Anugraheni, Jihan Aulia Salma
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.