PELATIHAN IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH INKLUSI

 Abstract views: 1397

Authors

  • Ana Rafikayati Program Studi Pendidikan Khusus Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Lutfi Isni Badiah Program Studi Pendidikan Khusus Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Farisah Dianah Alifah Program Studi Pendidikan Khusus Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Irine Balgis Salsabila Program Studi Pendidikan Khusus Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36456/kanigara.v2i2.6274

Keywords:

Training, Implementation of Merdeka Belajar

Abstract

This community service is targeted to  Musyawarah Guru Pendidikan Khusus (MGPK) Kota Surabaya, totaling 35 Guru Pendamping Khusus (GPK). The problem faced by partners is the lack of information related to the Kurikulum Merdeka which is now the focus of the school. Especially for special education where there is not much info related to it. Seeing these problems, the service team provided a solution in the form of training on the implementation of the Kurikulum Merdeka to target partners. The training is carried out online and offline. The implementation of community service consists of activities, namely: 1) online training , 2) offline training, and 3) assistance. This community service was held from April 1 to April 31, 2022. The result of this community service program is an increase in knowledge about the implementation of Kurikulum Merdeka and an increase in the skills of participants in compiling an teaching module.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, A. (2021). Implementasi Kurikulum Darurat Pada Madrasah Negeri Di Kabupaten Gowa. Educandum.

Astuty, W., & Suharto, A. W. B. (2021). Desain Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Daring dengan Kurikulum Darurat. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. https://doi.org/10.36667/jppi.v9i1.624

Basyiruddin, M., Rukayah, & Roemintoyo. (2021). E d u k a s i. Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan.

Damanik, S. H., Eza, G. N., Sinaga, R., Diputra, A. M., & Ramadhani, R. (2021). Pelatihan Kurikulum 2013 Terhadap Guru Paud. Jurnal Usia Dini. https://doi.org/10.24114/jud.v7i1.25651

Dhani, R. R. (2020). PERAN GURU DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan. https://doi.org/10.37755/jsap.v9i1.251

Fakih Khusni, M., Munadi, M., & Matin, A. (2022). Impelementasi Kurikulum Merdeka Belajar di MIN 1 Wonosobo. Jurnal Kependidikan Islam. https://doi.org/10.15642/jkpi.2022.12.1.60-71

Hamriana, H. A. (2021). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KURIKULUM 2013. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8095

Ima Frima Fatimah. (2021). STRATEGI INOVASI KURIKULUM. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran. https://doi.org/10.37859/eduteach.v2i1.2412

Istiningsih, G., & Dharma, D. S. A. (2021). INTEGRASI NILAI KARAKTER DIPONEGORO DALAM PEMBELAJARAN UNTUK MEMBENTUK PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH DASAR. Kebudayaan. https://doi.org/10.24832/jk.v16i1.447

Jauhari, M. N., & Purnaningrum, E. (2021). Pelatihan Bisnis Online Bagi Komunitas Disabilitas Dimasa Pandemi Covid-19. Kanigara, 1(2), 133-139.

Munajim, A., Barnawi, B., & Fikriyah, F. (2020). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran di Masa Darurat. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik. https://doi.org/10.20961/jdc.v4i2.45288

RAHAYUNINGSIH, F. (2022). INTERNALISASI FILOSOFI PENDIDIKAN KI HAJAR DEWANTARA DALAM MEWUJUDKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.925

Rahmattullah, & Syamsu, F. (2021). Tantangan Perkuliahan Berbasis Social Distancing Masa Pandemi COVID 19 di Provinsi Aceh Tahun 2020. Genta Mulia.

Rigianti, H. A. (2020). KENDALA PEMBELAJARAN DARING GURU SEKOLAH DASAR DI BANJARNEGARA. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v7i2.768

Saraswati, S., Safitri, A., & Kabiba, K. (2022). Peran Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran (JPP). https://doi.org/10.51454/jpp.v1i3.56

Sherly, S., Herman, H., Halim, F., Dharma, E., Purba, R., Sinaga, Y. K., & Tannuary, A. (2021). SOSIALISASI IMPLEMENTASI PROGRAM PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SMP SWASTA SULTAN AGUNG PEMATANGSIANTAR. Jubaedah : Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education). https://doi.org/10.46306/jub.v1i3.51

Siregar, G. M. (2021). Teori Kritis Habermas dan Kebijakan Merdeka Belajar. Jurnal Filsafat Indonesia. https://doi.org/10.23887/jfi.v4i2.34771

Somantrie, H. (2021). Evaluasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Inovasi Kurikulum. https://doi.org/10.17509/jik.v6i2.35698

Susetyo. (2020). Prosiding Seminar Daring Nasional: Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia. In Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra.

Syarifudin, A. S. (2020). IMPELEMENTASI PEMBELAJARAN DARING UNTUK MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN SEBAGAI DAMPAK DITERAPKANNYA SOCIAL DISTANCING. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072

Tuasikal, A. R. S., Hartoto, S., Prakoso, B. B., Kartiko, D. C., & Hariyanto, A. (2021). THE ANALYSIS ON TEACHING SKILLS AND LEARNING EFFECTIVENESS OF INTERNSHIP STUDENTS. Cakrawala Pendidikan. https://doi.org/10.21831/cp.v40i3.40466

Published

2022-10-10 — Updated on 2022-10-10

Versions

Issue

Section

Articles PkM