PELATIHAN KOMPETENSI GURU DALAM KOLABORASI SEBAGAI WUJUD PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH INKLUSIF
Abstract views: 35DOI:
https://doi.org/10.36456/kanigara.v4i2.9737Keywords:
Training, Teacher Collaboration, Differentiated, Inclusive Schools.Abstract
This community service activity is motivated by the findings of a problem at the State University of Malang Laboratory Kindergarten, namely the need for a better understanding of the responsibilities of regular teachers towards students with special needs in the classroom, as well as the lack of collaboration in implementing differentiated learning. Therefore, this service program aims to improve teachers' ability to collaborate for differentiated learning in inclusive schools at the preschool level. The methods used include material delivery and activity evaluation. This program targets teachers and principals. The results showed that teachers gained a very good understanding of collaboration in differentiated learning. Based on the pre-test and post-test results, there was a significant improvement with a score of 65.85% (moderately effective category).Downloads
References
Andini, D. W. (2016). Differentiated instruction: solusi pembelajaran dalam keberagaman siswa di kelas inklusif. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 2(3). doi: 10.30738/trihayu.v2i3.725
Dahler, A., Jaenuddin, R., Safitri, S., Muharromah, A., Lupia, L., & Dewi, S. (2024). Pelatihan Dan Pendampingan Pembuatan Desain Pembelajaran Berdiferensiasi Sebagai Upaya Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 7(1), 27-35.
Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. Dept. of Physics Indiana University. Unpublished.[Online] URL: http://www. Physics. Indiana. Edu/~ Sdi/AnalyzingChange-Gain. pdf.
Jauhari, M. N., Mambela, S., Usfinit, A. H., & Batlyol, A. (2023). Manajemen Pendidikan Inklusi Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Pancasona: Pengabdian dalam Cakupan Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(1), 235-240.
Marzoan, M. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar (Tinjauan Literatur dalam Implementasi Kurikulum Merdeka). Renjana Pendidikan Dasar, 3(2), 113-122. https://prospek.unram.ac.id/index.php/renjana/article/view/360
Ngaisah, N. C., & Aulia, R. (2023). Perkembangan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada pendidikan anak usia dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 1-25. doi: 10.22373/bunayya.v9i1.16890
Peraturan Gubernur Jawa Timur. 2011. Penyelenggaraan Pendidikan inklusif Provinsi Jawa Timur. Lembaran Gubernur Jawa Timur Tahun 2011, No 6 Gubernur Jawa Timur, Surabaya
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. 2009. Pendidikan inklusif Bagi Peserta Didik Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan atau Bakat Istimewa. Lembar Negara RI Tahun 2009, No 70 Menteri Pendidikan Nasional, Jakarta.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. 2010. Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan. Lembaran Negara RI Tahun 2010, No 17 Pasal 171 Pemerintah Republik Indonesia, Jakarta
Rahmaniar, F. A. (2016). Tugas guru pendamping khusus (GPK) dalam memberikan pelayanan pendidikan siswa berkebutuhan khusus di sekolah inklusif SD Negeri Giwangan Yogyakarta. WIDIA ORTODIDAKTIKA, 5(12), 1252-1263.
Rahmawati, N., Irawati, R. P., Amrullah, N. A., Rizki, B. M. T., Masithoh, A. D., Hanifah, I., & Alauddin, F. A. (2023). PELATIHAN MODEL PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN TERDIFERENSIASI BAGI FORUM MGMP BAHASA ARAB WILAYAH JAWA TENGAH. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 8119-8126. doi: 10.31004/cdj.v4i4.18464
Rahmawati, Y., Syaodih, C., Nurjanah, S., Ambarwati, Y., & Ningrum, L. (2023). Implementasi Kompetensi Pedagogik Guru Pembimbing Khusus Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di SD Ibnu Sina. al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(2), 414-427.
Rosmiati, R., Juniarso, T., Fiantika, F. R., Ladyawati, E., & Fanny, A. M. (2024). Workshop Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Memenuhi Kebutuhan Peserta Didik. Bima Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 48-55.
Saputra, Y. A., & Susilowati, A. R. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas (GPPH). Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 743-758. doi: 10.26811/didaktika.v7i2.1152
Ujang CB dkk, 2023. Peran Guru Kelas Dan Guru Pendamping Khusus Dalam Meningkatkan Layanan Pendidikan inklusif Di TK Ibnu Sina. AL -AFKAR: Journal for Islamic Studies Vol.6 No. 2 (2023). P-ISSN : 2614-4883; E-ISSN :2614-4905. Dalam https://www.al-afkar.com/index.php/Afkar_Journal/article/view/648/406 diakses 1 Agustus 2024
Yuliati, C., Wulan, S., & Hapidin, H. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Motivasi dan Kemandirian Anak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 969-980. doi: 10.37985/murhum.v5i1.567
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sinta Yuni Susilawati, Ediyanto, Wiwik Dwi Hastuti, Muchamad Irvan, Nanda Viorella, Riyanda Putri Earlyarini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.