The Influence of Dental Phantom Media on Tooth Brushing Knowledge Among Students with Moderate Intellectual Disabilities at SLB Rela Bhakti 1 Gamping

The Influence of Dental Phantom Media on Tooth Brushing Knowledge Among Students with Moderate Intellectual Disabilities at SLB Rela Bhakti 1 Gamping

Authors

  • Dini Khusnita Alifa Universitas PGRI Yogyakarta, Indonesia
  • Luqman Hidayat Universitas PGRI Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.36456/special.vol5.no2.a9750

Keywords:

Moderate Intellectual Disabilities, Dental Phantom Media, Tooth Brushing Knowledge

Abstract

This study aims to determine the effect of dental phantom media on tooth brushing knowledge in students with moderate intellectual disabilities at SLB Rela Bhakti Gamping. The research was conducted at SLB Rela Bhakti Gamping from July to August in the 2024 academic year. A quantitative approach was employed, utilizing a pre-experimental one-group pretest-posttest design. The sampling method involved a census of the entire fourth-grade population at SLB Rela Bhakti Gamping. Data were collected through a pretest, an intervention (treatment), and a posttest. The data analysis employed a non-parametric statistical method, with descriptive analysis supplemented by hypothesis testing using the Wilcoxon signed-rank test at a significance level of α = 0.05. The hypothesis test revealed that the Asymp.Sig. (2-tailed) value was 0.042, which is less than the significance threshold of 0.05, thereby leading to the acceptance of the alternative hypothesis (H₁). This indicates a significant difference between the pretest and posttest scores regarding tooth brushing knowledge. Thus, it can be concluded that the use of dental phantom media has a significant positive impact on enhancing tooth brushing knowledge in students with moderate intellectual disabilities at SLB Rela Bhakti Gamping.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad & Asrul, 2021; Nur Awalia Putri Zainal. S.Tr.Kes., 2016; Umur Mulai Menggosok Gigi Sari 2021, n.d.)(Sumarni, 2021)Abral, A., Kristianto, J., Maryani, Y., Setiawaty, N., & Sofian, R. (2020). Smart Dental Box Sebagai Media Penyuluhan Untuk Peningkatan Pengetahuan Dan Perilaku Kesehatan Gigi Mulut. Quality : Jurnal Kesehatan, 14(1), 38–45. https://doi.org/10.36082/qjk.v14i1.92

AdnanIndra Muchlis, sufian H. (2020). Filsafat Ilmu Pengetahuan dan Penelitian. In Trussmedia Grafika.

Ahmad, N. Q., & Asrul, R. A. dan R. (2021). buku pengantar Evaluasi pembelajaran Nurul Qomariyah Ahmad (Issue September).

Ajhuri, K. F. (2019). Psikologi Perkembangan Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. In Psikologi Perkembangan Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan.

Dirindari, A. R. (2023). Pentingnya Profil Belajar Siswa Bagi Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusif. https://www.melintas.id/pendidikan/34683586/pentingnya-profil-belajar-siswa-bagi-sekolah-penyelenggara-pendidikan-inklusif

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.

Garnida, D. (2016). Modul Guru Pembelajar SLB TUNAGRAHITA. Pppptk Tk Dan Plb Bandung, 1–165.

Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2015). Exceptional learners: An introduction to special education (13th ed.). Pearson Education.

Hati. (2021). peran guru dalam merancang pembelajaran efektif. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 25(3), 345–360.

Indriasari, N. F. (2023). Teknik Shaping sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan ADL (Activity Daily Living): Menggosok Gigi pada Anak dengan Tunagrahita. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 29(2), 217–222.

Isnania, H., Narulita, E., & Rusdianto. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kuartet Terhadap Hasil Dan Motivasi Belajar Siswa Smp Dalam Pembelajaran Ipa. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 39–46.

Mawa, HA, Menge, CD, Pare, MIT, & Baka, M. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Yang Ramah Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(1), 31–38.

Najiah, I., Nur, L., & Rahman, T. (2020). Pengembangan Media Healthy Dental Box (Hdb) Untuk Memfasilitasi Keterampilan Menggosok Gigi Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 131–144.

Nur Awalia Putri Zainal. S.Tr.Kes., M. T. T. (2016). Kesehatan Gigi Dan Mulut. In Correspondencias & Análisis (Issue 15018).

Samsiyah, S., Hermansyah, H., & Kuswidyanarko, A. (2021). Efektivitas Kartu Kuartet Terhadap Kemampuan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv. Jurnal Holistika, 5(2), 119.

Sulastri, H. M., Saleh, Y. T., & Sunanih, S. (2020). Pengaruh Media Kartu Kuartet Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 486.

Sumarni, T. (2021). Pengaruh penyuluhan dengan media phantom gigi terhadap pengetahuan tentang cara menyikat gigi pada anak sekolah dasar negeri 1 Supat. Politeknik Kesehatan Palembang Jurusan Kesehatan Gigi, 1–28.

Turnbull, A., Shank, M., & Smith, S. J. (2015). Exceptional lives: Special education in today’s schools (8th ed.). Pearson Education.

WASHFIYAH, S. (2023). Penerapan Metode Belajar Sambil Bermain Sebagai Media Untuk Menumbuhkan Dan Meningkatkan Fungsi-Fungsi Kognitif, Psikomotior Dan Afektif Di Kelas I a Min 1 Yogyakarta. Jurnal Hasil Penelitian Dan Pengembangan (JHPP), 1(4), 260–264.

Windi Anisa, F., Ainun Fusilat, L., & Tiara Anggraini, I. (2020). Proses Pembelajaran Pada Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 158–163.

Yuwono, J. (2020). Guru Pembimbing Khusus (Gpk) Di Sekolah Inklusi (Konsep Guru Pembimbing Khusus/Gpk; Sebuah Gagasan). J Kid’s Autism Center.

Downloads

Published

2024-10-31

How to Cite

Dini Khusnita Alifa, & Luqman Hidayat. (2024). The Influence of Dental Phantom Media on Tooth Brushing Knowledge Among Students with Moderate Intellectual Disabilities at SLB Rela Bhakti 1 Gamping. Special and Inclusive Education Journal (SPECIAL), 5(2), 172–177. https://doi.org/10.36456/special.vol5.no2.a9750
Loading...